آخرین مطالب
خانه / متفرقه / آموزش تصویری نرم افزار بیمه (بخش اول)

آموزش تصویری نرم افزار بیمه (بخش اول)

با توسعه خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی دیگر نیازی نیست جهت ارائه لیست بیمه و دریافت فیش حق بیمه بصورت حضوری به شعب سازمان و یا کارگزاری ها مراجعه نمایید.

شما می توانید از منزل یا محل کار خود لیست بیمه را از طریق اینترنت به سازمان ارسال نموده و فیش حق بیمه خود را دریافت نمایید و جهت پرداخت آن نیز از طریق سایت اقدام نمایید.

mohasebejarime2

آموزش تصویری نرم افزار بیمه (بخش اول: ثبت مشخصات کارگاه و کارکنان)

ابتدا آخرین نسخه نرم افزار بیمه (نسخه 2.7) را جهت تنظیم لیست از  اینجا دانلود نموده و بر روی سیستم خود نصب نمایید. سپس روی آیکون ListDisk کلیک نموده و برنامه را اجرا نمایید. محیط برنامه بدین شکل است:

2014-07-03_23-39-52

مرحله اول - ثبت مشخصات کارگاه:
بر روی اطلاعات پایه کلیک نمایید. گزینه مشخصات کارگاه را انتخاب نمایید.

2014-07-04_00-09-57

 

در فرم مشخصات کارگاه ها روی گزینه جدید کلیک نمایید.

2014-07-04_00-10-23

فرم برای ورود اطلاعات کارگاه باز می شود:

2014-07-04_00-49-49

1) ابتدا کد کارگاه که عددی 10 رقمی است را وارد نمایید. که سه رقم سمت چپ نشان دهنده کد شعبه و سه رقم بعدی شغل و فعالیت کارگاه و چهاررقم بعدی تعداد فراوانی می باشد.

  • بعنوان مثال در کد 0026340085 از سمت چپ 002 کد شعبه 29 تهران.  634 مربوط به شغل خواروبارفروشی و 0085 فراوانی است.


2) ردیف پیمان: اگر پیمانکار هستید و قرارداد دارید با توجه به ردیف پیمان آن را وارد نمایید در غیراینصورت نیازی به وارد کردن این قسمت نیست و بصورت اتوماتیک پس از ذخیره، سه صفر 000 ثبت می گردد.

3) نام کارگاه: با توجه به نوع فعالیت و زمینه کاری آن را تکمیل نمایید. بعنوان مثال: مطب، دوزندگی، مکانیکی، آهن فروشی، تراشکاری، فرش فروشی و...

4) نام کارفرما: نام صاحب کار و دارنده جواز کسب را وارد نمایید. اگر شرکت هستید نام شرکت را وارد نمایید.

5) آدرس کارگاه: نام شهر و خیابان و کوچه و پلاک و ... (الزامی برای تکمیل بودن آدرس وجود ندارد، بعنوان مثال می توانید فقط نام شهر و خیابان را وارد نمایید.)

6) نرخ حق بیمه: الزامی نیست.

 مرحله دوم - ثبت مشخصات کارکنان:
از منوی اطلاعات پایه، بر روی مشخصات کارکنان کلیک نمایید.

karkonan

فرم زیر نمایش داده می شود:

karkonan1

بر روی گزینه جدید کلیک نمایید. فرم برای ورود اطلاعات باز می شود:

karkonan2

1) ابتدا شماره بیمه را (هشت رقم از سمت چپ) وارد نمایید. کلید Enter را بزنید. به ستون بعدی یعنی شماره پرسنلی هدایت می شوید. توجه داشته باشید دو صفر قبل از هشت رقم شماره بیمه را نرم افزار بصورت اتوماتیک اضافه می کند.

2) شماره پرسنلی را وارد نمایید. (هر عددی می تواند باشد بعنوان مثال: از 1 شروع کنید.)

3) نام بیمه شده را طبق شناسنامه وارد نمایید.

4) نام خانوادگی بیمه شده را طبق شناسنامه وارد نمایید.

5) نام پدر بیمه شده را وارد نمایید.

6) جنسیت بیمه شده را مشخص نمایید.(بصورت پیش فرض مرد انتخاب شده است)

7) تاریخ تولد بیمه شده را وارد نمایید. تاریخ تولد را از چپ به راست بدون در نظر گرفتن جداکننده / وارد نمایید. بعنوان مثال وقتی شما عدد 13580614 را از چپ به راست وارد نمایید نرم افزار بصورت اتوماتیک جداکننده را درج می کند.

8) شغل بیمه شده را با توجه به آنچه در زمان بازرسی ثبت شده است وارد نمایید. برای انتخاب شغل می توانید بر روی علامت ذره بین کلیک نموده و عنوان شغل را تایپ نمایید. عنوان شغلی را انتخاب نمایید که در کد آن حروف بکار نرفته باشد. (مشاغلی که در کد شش رقمی آنها علاوه بر عدد، حروف نیز بکار رفته است مربوط به مشاغل سخت و زیان آور می باشد.) پیشنهاد می شود برای صرفه جویی در وقت، بدون آنکه بر روی علامت ذره بین کلیک کنید، کد شغل را بصورت مستقیم وارد نمایید. برای مشاهده کد شغل های پرکاربرد می توانید اینجا کلیک کنید.

9) شماره شناسنامه بیمه شده را وارد نمایید.

10) شهر محل صدور شناسنامه را وارد نمایید.

11) کد ملی بیمه شده را بدون در نظر گرفتن خط تیره از چپ به راست وارد نمایید.

در قسمت بالای فرم، بر روی گزینه ثبت کلیک نمایید. اگر تمام موارد را رعایت کرده باشید مشخصات بیمه شده ثبت خواهد شد.

لطفا به چند نکته توجه فرمایید:

  • اگر شماره بیمه را بیشتر از 8  رقم وارد کرده باشید، در هنگام ثبت، پیغام خطا مشاهده خواهید کرد.

  • اگر کد ملی اشتباه باشد در هنگام ثبت، نرم افزار خطای کد ملی را به شما اعلام خواهد کرد. البته نرم افزار، ساختار کد ملی را بررسی می کند و در مورد تعلق آن به شخص بیمه شده، بررسی صورت نمی گیرد. یعنی احتمال دارد ساختار کد ملی درست باشد ولی متعلق به شخص دیگری باشد و به اشتباه وارد شده باشد پس دقت لازم را داشته باشید.

  • موارد شماره دار و عنوان شده، جزو اطلاعات اجباری لیست می باشد. اگر هر یک از 11 مورد را وارد ننمایید فرم شما ثبت نخواهد شد. بقیه موارد مانند: شماره مسلسل شناسنامه، بخش محل صدور، محل تولد و قسمت اطلاعات تکمیلی مانند: تحصیلات، رشته تحصیلی، کد پستی و ... بصورت اختیاری می باشد.

  • در سازمان تامین اجتماعی ثبت اطلاعات هویتی بیمه شدگان (نامنویسی و شماره بیمه انفرادی) بر اساس شناسنامه صورت می گیرد. سعی نمایید ثبت مشخصات کارکنان را بر اساس شناسنامه انجام دهید. (در برخی موارد، در شناسنامه و کارت ملی شخص بیمه شده مغایرت مشاهده شده است.)

  • اگر دفترچه بیمه دارید ولی اطلاعات آن (بعنوان مثال: نام خانوادگی دارای پسوند یا پیشوند) با شناسنامه شما مغایرت دارد، سعی نمایید در اولین فرصت به واحد نامنویسی شعبه جهت اصلاح اطلاعات هویتی مراجعه نمایید.


لطفا به ادامه آموزش در بخش دوم توجه فرمایید.

 

mohasebejarime2