آخرین مطالب
خانه / خدمات امداد بیمه / خطاهای متداول لیست اینترنتی و نحوه رفع آن

خطاهای متداول لیست اینترنتی و نحوه رفع آن

در هنگام ارسال لیست بیمه بصورت اینترنتی (جهت دریافت فیش حق بیمه) شاید پیش آمده باشد که در ستون وضعیت درخواست بجای تایید نهایی با گزینه عدم تایید نهایی مواجه شوید. برای دانستن علت آن می بایست در آخرین ستون بر روی علامت ذره بین کلیک نموده و در صفحه نمایش داده شده بر روی نمایش خطاها کلیک نمایید. کد خطا و شرح خطا برای شما نمایش داده خواهد شد که پس از رفع خطا، می توانید لیست بیمه را مجددا بارگذاری نموده و فیش خود را دریافت نمائید. خطاهای متداول لیست اینترنتی و نحوه رفع آن بشرح زیر است:

کد خطا: ۱۸۳
شرح خطا: کارگاه فعال نمی باشد. دریافت دیسکت برای کارگاه امکانپذیر نیست.
نحوه رفع خطا: غیرفعال بودن کارگاه می تواند توسط واحد بازرسی و یا واحد درآمد بعلت بدهی کارگاه و یا نقص مدارک و … صورت گرفته باشد. شما می توانید با مراجعه به واحد درآمد شعبه مربوطه و پیگیری موضوع، نسبت به فعال نمودن کارگاه اقدام نمایید. 

کد خطا: ۱۲۱
شرح خطا: برگه های ماه قبل پرداخت نشده است ،لذا امکان دریافت لیست از طریق اینترنت وجود ندارد.
نحوه رفع خطا: فیش ماه قبل را پرداخت کنید (برای پرداخت می توانید از آموزشهای موجود در سایت کمک بگیرید) و پس از ۴۸ ساعت مجددا لیست خود را ارسال نموده و فیش ماه مورد نظر را دریافت نمائید.
نکته: چنانچه فرصتی ندارید (بعنوان مثال آخرین روز ماه باشد) فیش پرداخت نشده را توسط عابربانک رفاه پرداخت کنید سپس به واحد حسابداری شعبه مربوطه مراجعه نموده و درخواست نمائید تا وصولی برگ پرداخت را در سیستم ثبت نمایند آنگاه می توانید لیست را ارسال نموده و فیش ماه مورد نظر را دریافت نمائید. توصیه می شود پرداخت حق بیمه را به روزهای پایانی ماه موکول نفرمائید.
لطفا توجه داشته باشید: اگر کارگاه مشمول کمک دولت باشد این خطا می تواند مربوط به برگ پرداخت ۲ ماه قبل باشد (اگر تردید دارید که فیش کدام ماه پرداخت نشده است می توانید از واحد درآمد سوال بفرمائید).

کد خطا: ۱۶۶
شرح خطا: تعداد روزهای کارکرد در ماه جاری نباید از تاریخ لیست بیشتر باشد.
توجه: در هرماه نمی توان لیست همان ماه را ارسال نمود. طبق قانون سازمان تامین اجتماعی در هر ماه لیست ماه قبل ارسال می گردد. (به استثنای کارگاههای مشمول کمک دولت که می توانند از فرصت دوماهه ارسال لیست استفاده نمایند) بعنوان مثال: برای ارسال لیست بیمه فروردین ماه از یکم لغایت سی و یکم اردیبهشت ماه می توان اقدام نمود.
نکته: چنانچه کارکرد صفر باشد و یا کارکرد کمتر از تاریخ روز باشد می توان لیست را در همان ماه ارسال کرد.
بعنوان مثال: بیمه شده یا بیمه شدگان یک کارگاه از یکم فروردین ماه ترک کار می کنند… این لیست را می توان در فروردین ماه ارسال نمود. 

کد خطا: ۰۱۲
شرح خطا: تعداد روز کارکرد با تاریخ شروع کار و ترک کار مطابقت ندارد.
هرگاه تاریخ ترک کار و یا شروع به کار با روزهای کارکرد مطابقت نداشته باشد و یا روزهای کارکرد از تعداد روزهای ماه بیشتر باشد این خطا نمایش داده خواهد شد. لطفا به نکات زیر توجه فرمائید:
لیست مهرماه می بایست ۳۰ روزه ارسال شود و اگر بصورت ۳۱ روزه ارسال شود خطای فوق رخ خواهد داد زیرا روزهای کارکرد با تعداد روزهای ماه مطابقت ندارد.
بصورت فرضی اگر لیست فروردین ماه را ارسال می کنید تاریخ ترک کار و یا آغاز به کار می بایست مربوط به فروردین ماه باشد و چنانچه تاریخ ترک کار بیمه شده در لیست بصورت ۱۳۹۴/۱۲/۲۹ و یا ۱۳۹۵/۰۲/۰۱ درج شود خطای فوق رخ خواهد داد.

کد خطا: ۰۰۲
شرح خطا: شماره بیمه شده در اطلاعات هویتی بیمه شدگان یافت نشد.
این خطا زمانی رخ می دهد که شماره بیمه، مربوط به شعبه ای که اکنون لیست ارسال می کنید نباشد و نامنویسی شخص بیمه شده در شعبه دیگری صورت گرفته باشد. با همراه داشتن دفترچه بیمه شده (و یا شماره بیمه وی) ، کارت ملی، شناسنامه، یک قطعه عکس و معرفی نامه از طرف کارفرما به واحد نامنویسی شعبه مربوطه مراجعه نموده و پس از نامنویسی، لیست را مجددا ارسال نمائید.

برخی از خطاها مربوط به اطلاعات هویتی بیمه شده می باشد و اگر بر اساس شناسنامه وی در نرم افزار ثبت گردد خطا رفع خواهد شد:

کد خطا: ۰۰۴
شرح خطا: نام بیمه شده با اطلاعات هویتی مغایرت دارد.

کد خطا: ۰۰۵
شرح خطا: نام خانوادگی بیمه شده با اطلاعات هویتی مغایرت دارد.

کد خطا: ۰۰۹
شرح خطا: شماره شناسنامه بیمه شده با اطلاعات هویتی مغایرت دارد.

نکته: اگر اطلاعات بیمه شده طبق شناسنامه ثبت شده است ولی همچنان با خطای اطلاعات هویتی مواجه
می شوید، با همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی بیمه شده به واحد نامنویسی شعبه مربوطه مراجعه نموده و موضوع را در میان بگذارید. 

 

برخی از خطاها جنبه اعلام دارند:
کد خطا: ۰۴۰
شرح خطا: این لیست قبلا دریافت گردیده است.
اگر فیش توسط شعبه صادر شده باشد و یا لیست توسط کارگزاری (با ارائه سی دی) دریافت شده باشد در هنگام ارسال لیست بصورت اینترنتی این خطا نمایش داده خواهد شد و قادر به دریافت برگ پرداخت از طریق اینترنت نخواهید بود. (البته به ندرت این موضوع اتفاق می افتد)

کد خطا: ۰۴۱
شرح خطا: مهلت ارسال لیست به پایان رسیده و امکان دریافت آن از طریق اینترنت وجود ندارد.
شرح این خطا کاملا واضح است؛ مهلت قانونی جهت ارسال لیست و پرداخت حق بیمه هر ماه طبق ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی حداکثر تا پایان آخرین روز ماه بعد می باشد. البته برای کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون معافیت حق بیمه سهم کارفرما تا میزان ۵ نفر کارگر، این مهلت تا آخرین روز دوماه بعد  خواهد بود. 
نکته: چنانچه آخرین روز ماه تعطیل رسمی باشد، اولین روز کاری بعد از تعطیلی، مجاز به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه خواهید بود و مشمول جریمه نخواهید شد.